branding

5 tips voor een aantrekkelijke branding

WELL_5 tips voor branding3 kopie

 

Wat is branding?

We vroegen het onze experts en dit zijn we anoniem eens: branding is méér dan enkel een logo!

In het branding proces wordt een kleurenpalet bepaald, maar ook typografie, mogelijke stijlelementen zoals illustraties, eigen iconen en eigen fotografie. Al deze elementen worden vertaald in de identiteit van het merk. Daarom is het belangrijk om bewust een uitstraling uit te bouwen die vertegenwoordigt waarvoor je als bedrijf staat en mensen duidelijk aantrekt of juist wegduwt!

Maar hoe zorg je nu voor een goede branding die de juiste mensen aantrekt? Lees verder om 5 tips voor een aantrekkelijke branding te weten te komen! 😉

 

1. Strategische aanpak

2. Duidelijke merkidentiteit

3. Branding in lijn met doelgroep

4. Consistentie

5. Collega's met dezelfde waarden en normen

 

TIP 1: Strategische aanpak

Alvorens je begint aan het visuele aspect, is een doordachte strategie van uitermate belang. Zo dien je te beginnen met een doelgroepbepaling (denk aan Buyer Persona's), je authentieke 'why', het bepalen van tone-of-voice enzovoort…

Dan pas kan je uitmaken hoe je precies zal communiceren en welke boodschap je naar buiten wilt brengen. Op deze manier straal je de juiste waarden uit naar jouw klanten. Denk bovendien verder dan alleen maar de producten en diensten die je aanbiedt. Inspireer je bezoeker, je prospect of klant, zo communiceer je een duidelijke merkbetekenis naar hen toe. Denk bijvoorbeeld aan blogs, newsletters, cases, cursussen,… (lees ook ons interessante blogbericht omtrent inbound marketing)

Zo leg je niet meteen druk op om te kopen maar ga je net met je expertise uitpakken. Hierdoor bouw je een duurzame relatie op en komen leads/klanten vaker terug!

 

2021_Blog_digitalestrategie-1

 

TIP 2: Duidelijke merkidentiteit

kbc

Eens je een strategie hebt uitgestippeld, is het belangrijk om dit uit te stralen in alles wat je doet. Zo creëer je een duidelijke merkidentiteit. Dit geeft klanten de mogelijkheid om een gezicht en persoonlijkheid toe te kennen aan jouw bedrijf. Het zorgt bovendien voor vertrouwen en herkenbaarheid.

Dit kan enerzijds visueel, door een naam en logo te kiezen die representatief is voor wie jij bent, wat je doet en waarvoor je staat. Zo gebruiken banken bijvoorbeeld vaak blauw in hun branding om vertrouwen en duidelijke communicatie uit te stralen. Anderzijds, kan dit ook door de boodschap die je overbrengt. Daarom raden we aan om elke interactie, zowel intern als naar de klant toe, bij jouw identiteit te laten matchen. Zie voorbeeld van KBC.

 

WELL_5 tips voor branding

 

TIP 3: Branding in lijn met doelgroep

Jouw doelgroep moet op een correcte manier bereikt worden. In de eerste fase heb je al een strategische doelgroep bepaling gedaan. Nu moet je ze ook dieper leren kennen om te zien hoe je ze het best aanspreekt.

Heb je een jonge en dynamische doelgroep? Ga dan bijvoorbeeld voor moderne typografie en trendy kleuren. Heb je een klassieke en professionele doelgroep? Kies dan bijvoorbeeld voor schreefletters en gebruik neutralere kleuren.

 
WELL_5 tips voor branding3
 
 
TIP 4: Consistentie



Branding moet volledig en consistent toegepast worden op alle tools. Herkenbaarheid is 
key. Wanneer een potentiële koper een merk al herkent, is er meer kans dat deze verder gaat in het koopproces.

Zorg dus zeker voor een digitale huisstijl, die je consistent gebruikt. Zo kan je al jouw communicatie mooi vorm geven in de stijl van het bedrijf.

 

WELL_5 tips voor branding2

 

TIP 5: Collega's met dezelfde waarden en normen

Jouw medewerkers zijn vaak de mensen die in direct contact staan met jouw klant. Ze spelen dan ook een cruciale rol in de merkbeleving van de klant. Personeelsleden die ook uitstralen waar jij als bedrijf voor staat, vormen dan ook een belangrijk onderdeel van branding.

Welk gedrag vind je belangrijk? Dit is een eerste vraag waar je best een antwoord op formuleert. Bij WELL vinden we het bijvoorbeeld erg belangrijk om klanten te helpen en bij te staan en hier zetten we dan ook in op collega's die dezelfde waarden hebben en dit ook beleven.

 

Benieuwd hoe wij een branding aanpakken bij WELL? Surf dan naar één van onze vier pijlers: branding.

 

 


 

Toets jij graag jouw ervaring even af met een van onze experts? Dat kan via een gratis inspiratiesessie!
Reserveer wat tijd in onze agenda en laat ons even praten over jouw branding.

 

Inspiratiesessie? Yes please!

Dit blogbericht werd geschreven door ons team, onze experts. We verzamelden hands-on inzichten en pragmatische tips zodat jullie als ondernemer of marketing collega hiermee aan de slag kunnen.
We wensen jullie alvast heel veel succes toe!

Vanessa
Vanessa Ronquetti
Managing partner