digitale strategie, social media

5 social media trends om in de gaten te houden

SOCIAL2

 

Het veranderende landschap van social media

 

De pandemie zorgde voor een enorme boost in het social medialandschap. 

Bovendien blijft de populariteit exponentieel stijgen. Van de 11,61 miljoen Belgen zijn er 8,83 miljoen, of 76% van de bevolking, actief op sociale netwerken. In vergelijking met januari 2020 betekent dit een stijging van maar liefst 10,7%, of ongeveer 850.000 Belgen (Xavier Degraux, 2021). Op wereldniveau, sluiten we in 2020 af met meer dan 3,6 miljard sociale media gebruikers. Een grote community dus!

 

Als gevolg van COVID-19 zagen we het afgelopen jaar een verandering in de manier waarop merken hun producten of diensten promoten op social media. In dit steeds veranderende landschap blijft er één vraag die bedrijven constant bezighoudt:

 

“Welke social media trends kunnen we verwachten in dit aanhoudende veranderlijke landschap?”. 

 

Op basis van onderzoek van het HubSpot en Talkwalker's Social Media Trends Report ondersteund door experts hebben wij de volgende trends samengesteld die jij als bedrijf en/of marketeer in 2021 in de gaten moet houden:

 

 

 

TIP 1: Minder is meer aanpak

Een cruciale vraag die bedrijven en merken zich regelmatig dienen te stellen:

”Wil mijn publiek wel van mij horen op dit moment?”

Content die waardevol, doordacht en in-touch met de wereld is, was het afgelopen jaar belangrijker dan ooit. Gevolg? De hoeveelheid van content slinkt. Er wordt veel meer nagedacht over wat er precies gepost wordt en of die content wel een meerwaarde heeft voor het publiek. Finaal betekent dit dat ze minder posten omdat het gewoon ‘”the right thing to do” is volgens Kelly Hendrickson, Social Media Manager van HubSpot. Zo bombardeer je je publiek niet met irrelevante content en maak je ze warm voor de content die ertoe doet. Een gouden raad trouwens die we ook geven in ons blogbericht over inbound marketing.

 

 

2021_Blog_digitalestrategie-1

 

TIP 2: Waarde wint van productiekwaliteit


Met de komst van de pandemie moest iedereen noodgedwongen van thuis uit te werken. Voor social media en marketingteams betekende dit dat ze moesten roeien met de riemen die ze hadden. Resultaat? Schaalbare productieprocessen ontwikkelen die van thuis uit konden worden uitgevoerd. Al snel realiseerden marketeers dat de consument niet minder van video’s ging houden als ze maar een toegevoegde waarde aanbieden. De consument herkende zichzelf hier meer in en apprecieert de human touch. Hendricks voorspelt dat we kwalitatief lagere producties zullen zien, maar dat het publiek het zal blijven waarderen. 

 

Alana en Beau_Social Media_Video copy_Foto copy

 

Trend 3: Toonverandering in conversational marketing

Aaron Kaufman, directeur social media bij Square Enix vertelt dat merken menselijker moeten worden op sociale media. Hij maakt de mooie vergelijking dat social media als het ware een grote eettafel is waarbij je je publiek uitnodigt voor een zinvol en boeiend gesprek. Conversational marketing is niet nieuw in het marketinglandschap. Grote merken die we kennen en waar we van houden bieden een grote variëteit aan mogelijkheden om met hen in contact te komen via verschillende messaging kanalen in sociale media.

Echter, de consument heeft nu meer dan ooit een grotere nood aan méér relevante informatie. Wat bedoelen we nu hier precies mee? Content die er werkelijk toe doet en authenticiteit bevat. Die informatie zal echter bepalen of ze een investering zullen doen. Als gevolg, zullen conversational marketingtactieken uit het verleden die enkel gefocust waren op het zo snel mogelijk verkopen van producten, niet meer werken. De toon van de merken moet veranderen. De focus switcht naar een meer empathische toon waarbij informeren en het voeden van de gebruiker tot conversie centraler staat.

1800_900_well_question_team
 
 
Trend 4: Hapklare content



Hapklare content, wat is dat nu precies? Je kan het het best vertalen als content die voor het publiek makkelijk te begrijpen is en waarbij ze snel de waarde eruit kunnen halen zonder er al te veel tijd aan te besteden. Op die manier word je opgemerkt door consumenten die een alsmaar kortere aandachtspanne hebben. Wanneer consumenten eindeloos door hun feed scrollen, zullen de merken die deze regel begrepen hebben het meeste blijven hangen.

 

WELL_teamfoto-37

 

Trend 5: Video blijft meest gebruikte marketing content

Uit het HubSpot rapport uit begin 2020 kwam video uit als de winnaar voor de meest gebruikte marketing content én het op een na meest aansprekende content type op de sociale media platformen. Grote platformen zoals Facebook, Instagram, TikTok, Twitter en LinkedIn blijven hun videomogelijkheden uitbreiden. Denk maar aan de lancering van Instagram Reels als antwoord op het succes van TikTok. Het videogebruik zal in de toekomst alleen maar aanhouden en verder toenemen. Belangrijk om te onthouden is dat de kwaliteit niet altijd even hoogstaand hoeft te zijn. Maak je niet al te veel zorgen, shoot die ene video maar op je iPhone! Hoe eenvoudiger en rauwer de video is, hoe authentieker de video zal overkomen bij je publiek. Voor hen is dat wat er echt toe doet. 

 

 


 

Toets jij graag jouw ervaring even af met een van onze experts? Dat kan via een gratis inspiratiesessie!
Reserveer wat tijd in onze agenda en laat ons even praten over jouw branding.

 

Inspiratiesessie? Yes please!

Dit blogbericht werd geschreven door ons team, onze experts. We verzamelden hands-on inzichten en pragmatische tips zodat jullie als ondernemer of marketing collega hiermee aan de slag kunnen.
We wensen jullie alvast heel veel succes toe!

Vanessa
Vanessa Ronquetti
Managing partner