digitale strategie, conversie

6 tips voor een converterende website

WELL_6tips voor een converterende site_3

 

Wat is een converterende representatie website?

We vroegen het aan enkele collega's in ons team en ook al zijn we perfect in staat om hier dagen gepassioneerd over te praten, we bundelden de belangrijkste insights voor jou.

Een converterende website is een website die exact doet wat je wilt dat het doet (iets downloaden, contact opnemen, een transactie doen…).
In een notendop, het laat de websitebezoeker actie ondernemen en laat die actie nu exact zijn wat jij voor ogen hebt! Hoe doe je dit nu precies?

 

In deze blog geven onze experts jou 6 tips voor een converterende representatie website! 😁

1. SEO optimalisatie

2. Jouw website als etalage

3. De “why” van jouw bedrijf

4. Relevante content

5. Een duidelijke navigatie

6. Duidelijke CTA’s


WELL_6tips voor een converterende site_4

 

TIP 1: SEO optimalisatie

Yes, even een open deur intrappen, maar het is van essentieel belang! We zien immers té veel dat een website wordt opgestart zonder te willen investeren in een keyword research...

Het gebruik van relevante keywords in je website zorgt er echter voor dat je hoger komt te staan in de zoekresultaten. En wie wil dat nu niet?? Surfers gaan écht niet verder zoeken dan de eerste Google zoekpagina’s.

SEO bouw je op diverse vlakken op. Maar jij kan alvast héél wat stappen vooruit zetten door je content te optimaliseren, aan te vullen, te wijzigen,... Hierdoor creëer je meer visibiliteit waardoor je ook weer meer kans maakt dat surfers of prospects jouw website bezoeken. Dit is een eerste belangrijke stap naar een converterende website.
Want let's face it... wanneer je site niet gevonden wordt, kan hij onmogelijk converteren.

Bovendien is het handig meegenomen om organisch gevonden te worden, want dat kost je in tegenstelling tot Google ad campaigns helemaal niets! 😉

 

 

WELL_6tips voor een converterende site_1

 

TIP 2: Jouw website als etalage

Vandaag de dag neemt de klant steeds meer het heft in eigen handen. De “digitale consument” gaat zich in een eerste fase van het koopproces vaak online oriënteren. Je website is dus het eerste wat een potentiële klant ziet, het fungeert dus als jouw etalage. Wat bedoelen we hier precies mee? Alles heeft te maken met leesbare content.
Concreet is dit een website:

  • die visueel gestructureerd is
  • gebruik maakt van korte en bondige titels
  • geen lange doorlopende lappen tekst bevat
  • illustraties en afbeeldingen bevat om het luchtig te houden
  • etc…

De klant moet het aantrekkelijk vinden en geneigd zijn om er een lange tijd op door te brengen. Spreekt het niet aan? Dan zal de bezoeker sneller de website verlaten, ook al is die goed opgebouwd. Kort gezegd, het moet er goed uitzien!

Daarom raden wij aan een huisstijl te hanteren. Dit gaat veel verder dan alleen maar een logo. Het zorgt voor merkbeleving, vertrouwen en van uitermate belang: herkenbaarheid. Wanneer je terecht komt op een website die je meteen herkent of herinnert is de kans groter om over te gaan tot conversie, dan bij een “onbekend” merk.

 

 

Screen Shot 2021-03-29 at 11.20.01

 

TIP 3: Wat is de "why" van jouw bedrijf?

Waarom moet een klant kiezen om over te gaan tot conversie op jouw website en niet op dat van een concurrent?
Omdat jij anders bent uiteraard! Maar hoe breng je dat over?
In eerste instantie door te weten waarom je doet wat je doet en dit ook over te brengen naar de potentiële klant. Klinkt evident niet? Maar we dagen jou uit... Vraag aan 3 mensen uit jouw team of je netwerk wààrom je doet wat je doet en je krijgt vaak andere invullingen. Het is dus van uiterst belang dat de potentiële klant een verhaal krijgt met een duidelijke boodschap. Als dit in lijn ligt met de waarden en normen van jouw bedrijf, is je merkidentiteit duidelijk. Op die manier is het mogelijk om jezelf te differentiëren van de concurrent. Ga bijvoorbeeld aan de slag met een duidelijke hero tekst of tagline die een antwoord geeft op de volgende vragen. Waarom bestaan we? Voor wie zijn we hier? Bij WELL vinden we het bijvoorbeeld van uitermate belang om kmo’s te helpen met hun marketingdoelstelling en dit te realiseren via een langetermijnstrategie. Onze dada ligt dus bij ondernemers: van starters tot grote kmo’s die nood hebben aan een sterke B2B-communicatie. Of was dat nog niet duidelijk? 😊

 

Buyer Persona

 

TIP 4: Relevante content voor jouw doelgroep

Een goed converterende representatie website is geoptimaliseerd om te voldoen aan de noden van jouw potentiële klant. Jouw klanten zijn dus de basis voor elke beslissing die je neemt.

Het is belangrijk om gericht te communiceren door relevante content aan te bieden naar de doelgroep die je voor ogen hebt. Zo zal je bijvoorbeeld als je doelgroep studenten zijn, hen anders moeten benaderen dan wanneer je doelgroep zaakvoerders van multinationals zijn.

Heb je nog moeilijkheden met het bepalen van jouw targetgroep? Lees dan zeker ons blogbericht over de Buyer Persona.
Of ga meteen aan de slag met onze gratis template. Deze kan je vinden via onderstaande knop. 

 

Download de Buyer Persona Map

 

TIP 5: Een duidelijke navigatie

De “digitale consument” wil zelfredzaam zijn op een website. Daarom is er nood aan een duidelijke navigatie en structuur. Met andere woorden, een prospect/klant dient in zo min mogelijk kliks, zijn weg terug te vinden. Én belangrijker nog, de prospect/klant wil zo snel mogelijk tot het juiste resultaat gebracht worden.

Wil de klant contact opnemen? Dan moet er een duidelijke contact knop te allen tijde aanwezig zijn. Wil de klant een bepaald product zoeken? Dan moet er een zoekbalk voorzien zijn. Geen idee wat jouw prospect of klant precies zoekt op de site? Dan dien je zeker even onze blog rond de Customer Journey te lezen. Je verzamelt er ongetwijfeld zeer waardevolle inzichten.

Jouw website dient dus in één oogopslag duidelijk te,zijn. Is dit niet het geval? Dan is de kans groot dat de bezoeker -al dan niet gefrustreerd- jouw website verlaat.

 

WELL_6tips voor een converterende site_2

 

TIP 6: Duidelijke CTA's!

Last but not least. Ga voor duidelijke call-to-action buttons of CTA's!

CTA’s moeten niet alleen de websitebezoeker aanspreken om actie te ondernemen, maar ook duidelijk vertellen wat ze kunnen verwachten. Zo gebruik je beter “download de gratis folder” in plaats van “download”. Heb je moeite met leuke call-to-actions te verzinnen? Dan vind je op HubSpot ook heel wat inspiratie.
Gouden tip: een button hoeft niet meteen kort en bondig te zijn! Onderzoek wees uit dat lange, beschrijvende buttons zeer goed werken. Probeer gerust even uit.

Overweeg ook om even buiten de comfortzone te gaan. Vandaag de dag zijn chatmogelijkheden of WhatsApp Business zeer gebruikelijk. Op die manier geef je jouw prospect of klant een uitmuntende service. 

 


 

Toets jij graag jouw ervaring even af met een van onze experts? Dat kan via een gratis inspiratiesessie!
Via deze persoonlijke 1-op-1 sessie gaan we in de diepte na hoe jij best schakelt op communicatievlak.
Reserveer wat tijd in onze agenda en stem af hoe jouw website meer conversie kan genereren.

 

Inspiratiesessie? Yes please!

Dit blogbericht werd geschreven door ons team, onze experts. We verzamelden hands-on inzichten en pragmatische tips zodat jullie als ondernemer of marketing collega mee aan de slag kunnen.
We wensen jullie alvast heel veel succes toe!

Vanessa
Vanessa Ronquetti
Managing partner