Waarom kiezen voor een landingspagina?

"digitale strategie", lead generation

WELL_landingspage

(bron: Photo by Christopher Gower on Unsplash)

Is het mogelijk om dankzij een landingspagina snel de ROI van je marketing verbeteren?
Jazeker! Want als jij leads probeert te verzamelen en je zet hiervoor geen landingspagina's in, dan is de kans groot dat je websitebezoekers slechts bezoekers blijven. Jammer...

In deze blog leggen we jou uit wat een landingspagina, landings page of bestemmingspagina precies is. What's in a name 😉?


We sommen 3 zaken voor je op:

  1. wat zijn de voordelen van een landingspagina;
  2. hoe zet je een landing page in om jouw doelstellingen te bereiken;
  3. hoe je je bestemmingspagina's succesvol maakt.

 

Wat is een landingspagina eigenlijk?

Een landingspagina is een pagina op jouw website waarop je iets aanbiedt (denk aan kennis, expertise, een bedrijfscatalogus,... ) in ruil voor de contactgegevens van jouw webbezoeker. Marketeers leggen deze contactgegevens vast met behulp van een formulier en op die manier leads verzamelen. In dit formulier vullen bezoekers details in zoals hun naam, e-mailadres, bedrijfsnaam, functietitel,... al naargelang wat belangrijk is.

Een goede bestemmingspagina focust zich best op een bepaald communicatiekanaal en specifiek doelpubliek. 
Laat ons een voorbeeld geven: via een e-mailcampagne maak je reclame om een wel zéér interessante e-book te downloaden. Net omdat jouw landingspagina zich enkel richt op een doelpubliek die geïnteresseerd is in dit e-book én omdat dit e-book exclusieve informatie bevat voor de geïnteresseerden, zet je een hoger percentage van jouw surfers om in effectieve leads.

 

WELL_landingspagina_maken

(bron: Photo by HalGatewood.com on Unsplash)

 

Hoe maak je een landingspagina?

Om een bestemmingspagina te maken, klop je best even aan bij jouw website developer. Deze kan je vertellen hoe je een landingspagina toevoegt aan je website. Uiteraard zijn er ook heel wat platformen op de markt die dit aanbieden zoals HubSpot.

Als je eenmaal de juiste tool hebt bepaald, bepaal je de look&feel van je pagina's, jouw template. Vergeet uiteraard je branding niet!! Benut meteen de kans om twee verschillende ontwerpen te testen, dit heten we ook A/B-testing. Op die manier heb jij de mogelijkheid om te onderzoeken welke lay-out de hoogste conversies oplevert.

Bovendien is het van cruciaal belang dat jouw bestemmingspagina's de meerwaarde van jouw aanbod (e-book, white paper,... ) duidelijk communiceert zodat bezoekers met plezier hun contactgegevens invullen.
Want laat ons eerlijk zijn, dit is waarom het draait bij landingspagina's: nieuwe data aka leads verzamelen.

 



Dit zijn de essentials:

Stap 1:
kies de geschikte tool

 

Stap 2:
bepaal de look&feel (cf. jouw branding)

 

Stap 3:
vergeet niet om A/B-testing uit te voeren

 

Stap 4:
zorg voor aantrekkelijke copy die de meerwaarde highlight

 

Stap 5:
niet onbelangrijk: zorg voor méérwaarde in jouw aanbod




 

Waar dienen landingspagina's voor?

Bestemmingspagina's worden gebruikt om informatie over websitebezoekers te verzamelen in ruil voor inhoud of ervaringen van jouw brand, je merk, je bedrijf. Dit zijn voorbeelden wat je kan aanbieden op jouw landingspagina: e-books, newsletters, online cursussen, gratis proefversies van producten, lidmaatschappen en mobile apps. 

Landingspagina's hebben één hoofddoel: leads genereren voor jouw bedrijf. Je kunt die leads op een aantal manieren definiëren en via deze bestemmingspagina meer dan één type inhoud of ervaring aanbieden.

Hier zijn enkele manieren waarop je een bestemmingspagina gebruikt om een ​​relatie met jouw toekomstige klanten aan te gaan:

  1. E-books en white papers

    Je hebt net een blogpost geschreven waarin een onderwerp wordt geïntroduceerd dat jouw publiek zal smaken. Dan is het interessant om de diepere kennis en expertise omtrent die topic uit te werken in een e-book of white paper. Met behulp van een landingspagina zet je deze download achter een formulier beschikbaar voor jouw websitebezoekers.

    2

  2. Abonnement op jouw nieuwsbrief

    Stel, je hebt veel content op je blog over een bepaald onderwerp. Uiteraard, kan je een e-book of white paper ontwikkelen waarin je dieper ingaat op het thema. Een alternatief echter is om jouw lezers ook een nieuwsbrief (via mail) aan te bieden waarop ze zich abonneren op de laatste nieuwtjes van jouw branche, jouw expertiseveld. Gebruik op verschillende blogposts een call-to-action (CTA) om lezers uit te nodigen zich te abonneren op jouw newsletter. Deze CTA linkt naar een aparte bestemmingspagina waar ze hun contactgegevens invoeren als opt-in op jouw e-maillijst.

    By the way, ben jij al ingeschreven voor onze nieuwsbrief?

  3. Online inschrijving voor cursussen

    Misschien werk je in de onderwijssector of wie weet biedt jij verschillende -op vaardigheden gebaseerde- certificeringen aan? Online cursussen geef je best een eigen bestemmingspagina. Met behulp van deze pagina's nodig je nieuwe studenten uit om zich in te schrijven voor een les die jij aanbiedt. Deze waardevolle informatie kan zeer goed leiden tot klantenrelaties die verder gaat dan de cursussen die ze bij jou volgen.

  4. Eventregistratie

    Net als bij online cursussen, vereisen evenementen dat je de nodige informatie over jouw publiek verzamelt. Hiermee ontvangen de geregistreerden op voorhand updates van het evenement, weet je wie aanwezig zal zijn,... Een evenement, evenals de verschillende presentaties of aftermovies, worden als individuele bestemmingspagina's gebruikt om bezoekers van evenementen om te zetten in zakelijke leads.

  5. Gratis proefversie van een product

    Wil jij bezoekers een gratis demo van jouw product of dienst aanbieden? Ook jouw demo-aanbod verdient een eigen bestemmingspagina. Begeleidt geïnteresseerden naar een pagina waar ze zich aanmelden voor een gratis proefversie van bijv. jouw software met hun naam, e-mailadres, functietitel en alle andere informatie die je nodig acht om hen de beste klantervaring te bieden.

  6. Community lidmaatschap

    Als je bedrijf gedijt op een gesprek tussen het publiek onderling (denk aan een community of ambassadeurs) kan het geen kwaad om deze 'alleen op uitnodiging' te maken. Het is zelfs een geweldige manier om leads te genereren via de mensen die lid willen worden van jouw community. Maak een bestemmingspagina waarmee websitebezoekers zich aanmelden om tot een ​​groter deel van jouw bedrijf te horen.

  7. App downloaden

    Het ontwikkelen van een mobiele app voor jouw product verbetert niet alleen de klantervaring, het geeft jou ook een andere manier om leads vast te leggen. Een geoptimaliseerde bestemmingspagina die gebruikers uitnodigt om een ​​app te downloaden, is vrij gebruikelijk in de app-developers-community.

Voordelen van bestemmingspagina's

  1. Landingspagina's leiden tot meer conversies.

    Een landingspagina hebben die direct aansluit op een bepaalde aanbieding is van cruciaal belang. Het moedigt nieuwe sitebezoekers aan hun gegevens na te laten in ruil voor een onmiddellijke en tastbare beloning. Er zijn echter wat addertjes onder het gras...

    Stel, je bent op de website en je wordt meteen begroet met een pop-upformulier waarin om je naam en e-mailadres wordt gevraagd. Een beetje overweldigend voordat je zelfs maar weet waar het bedrijf voor staat, is het niet?

    Of stel je voor dat je een gratis e-book van een bedrijf hebt gevonden op sociale media, waarin tien directe oplossingen voor je probleem staan. Ik durf te wedden dat je eerder geneigd bent om je e-mail en naam op te geven voor die waardevolle content, toch?

    Uiteindelijk helpt een landingspagina om de conversie te verhogen en een betere gebruikerservaring te bieden. Bovendien helpt het je ook om te bepalen welke soort content je bezoekers moet aanbieden voor een snellere, effectievere lead generation.

    Te veel bedrijven sturen bezoekers via hun reclame, e-mail, of sociale media verkeer naar hun homepage. Dat is een ontzettend gemiste kans. Als je weet dat er een stroom van potentiële klanten naar je website komt, kan je de kans vergroten om ze om te zetten in leads door een gerichte landingspagina te gebruiken.

    Bijvoorbeeld: gebruikers laten gegevens na op de landingspagina om je e-book te downloaden. Die mensen zijn duidelijk geïnteresseerd in wat jij te zeggen hebt. Om deze leads verder te koesteren, volg je ze op met een gepersonaliseerde e-mail. Daarin geef je ze, hoe kan het anders, meer informatie over de inhoud met betrekking tot het onderwerp van jouw e-book.

    3

  2. Landingspagina's geven je extra inzichten over je doelgroep

    Door verschillende landingspagina's te maken met gesegmenteerde aanbiedingen, houd je bij welke onderwerpen het meest converteren. Dat geeft waardevolle inzichten in de interesses van je publiek.

    Je kan de gegevens die je verzamelt van je landingspagina's gebruiken om een meer gerichte, gepersonaliseerde marketingstrategie te creëren. Bovendien vertellen landingspagina's je niet alleen welke content jouw publiek het leukst vindt - ze vertellen ook aan welke kanalen leads een voorkeur geven (denk aan de Customer Journey). Zo is jouw marketingteam in staat om de strategie verder te verfijnen, door content te promoten en je doelgroep te benaderen via het kanaal of de kanalen die zij gebruiken.

    Stel, je merkt dat je landingspagina's met betrekking tot topic A uitzonderlijk goed presteren, en dat de meeste van die gebruikers jouw landingspagina vinden via betaalde advertenties op Facebook en LinkedIn. Die informatie helpt jou toekomstige campagnes in de eerste plaats op die doelgroep te richten en na te gaan hoe je extra content omtrent topic A in jouw marketingstrategie als geheel kan opnemen.


  3. Landingspagina's laten je lijst met subscribers groeien.

    In ruil voor de inhoud die op jouw landingspagina wordt aangeboden, vraag je gebruikers meestal hun e-mailadres en naam op te geven. Dat helpt je om je lijst met subscribers snel te laten groeien, en die lijst te segmenteren om meer gepersonaliseerde follow-up e-mails te sturen.

    Mensen die een formulier hebben ingevuld in ruil voor inhoud of informatie over jouw product of service, hebben interesse getoond in wat je te bieden hebt - wat ervoor zorgt dat je lijst met subscribers gevuld is met potentiële leads van hoge kwaliteit.

    Koester die potentiële klant met een bedankingsmail nadat ze je aanbod hebben gedownload. Voeg extra bronnen toe aan de mail die in lijn liggen met inhoud waarin ze interesse hebben getoond.

  4. Landingspagina's zijn testbaar.

    Een landingspagina is vaak een fantastische kans om creatief te zijn en verschillende ontwerpen uit te testen om te bepalen welke beelden en tekst het beste werken bij je doelpubliek. Bovendien is het vaak riskanter om een nieuwe landingspagina te testen dan om grote veranderingen aan te brengen in het ontwerp van je hele blog of website-infrastructuur

    AJ Beltis (HubSpot's Content & Acquisition Manager) zei bijvoorbeeld: "Als je een content management systeem gebruikt met een ingebouwde A/B testing tool (zoals HubSpot), kun je gemakkelijk een test opzetten en uitvoeren om te zien welke teksten, ontwerpen, afbeeldingen en pagina-elementen een hoger conversiepercentage opleveren. Dit betekent dat je snel nieuwe manieren ontdekt om meer leads en contacten voor je bedrijf te genereren."


    4

  5. Met landingspagina's meet je gegevens die direct gekoppeld zijn aan je bedrijfsdoelstellingen. 

    Als je een specifieke landingspagina hebt gemaakt om je nieuwe product of service op de markt te brengen, kan je die landingspagina gebruiken om gegevens te meten die direct zijn gekoppeld aan jouw bedrijfsdoelstellingen.

    We geven even een voorbeeld: jouw marketingteam heeft de taak om de verkoop van je nieuwe software te verhogen. Om dit te bereiken, maakt je team een campagne met een landingspagina waarop een gratis demo van jouw software staat.

    Je meet de conversie op die landingspagina om te bepalen hoe goed je campagne presteert en of je aanpassingen moet doorvoeren om de werkelijke waarde van je nieuwe product over te brengen. Daarnaast meet je welke sites de meeste conversies naar je landingspagina opleveren, en weet je goed waar je best meer middelen inzet om je software te promoten.

  6. Landingspagina's voegen context toe aan je aanbod.

    Eén van de grootste voordelen van een landingspagina is de mogelijkheid om context toe te voegen aan je marketingaanbod. Zo kan je heel wat beeldmateriaal of andere waardevolle content toevoegen. Jouw bezoekers krijgen dus heel wat extra context die zij waardevol vinden vooraleer ze een beslissing maken. 

  7. Landingspagina's verhogen de merkwaarde en helpen een goede eerste indruk te maken. 

    Uiteindelijk is een logisch opgebouwde, goed ontworpen landingspagina de beste manier om indruk maken op nieuwe bezoekers en hen omzetten in leads door te laten zien welke waardevolle inhoud jouw bedrijf levert. Een landingspagina is een ruimte die je gebruikt om jouw bezoekers te vertellen wat je aanbiedt en hoe dit een positieve invloed op hen heeft. Zelfs als een bezoeker niet onmiddellijk converteert, vergroot een goed ontworpen landingspagina de awareness (je blijft dus top of mind) en koester je leads voor toekomstige verkopen.

    Een landingspagina hoeft niet saai te zijn, sterker nog, neem de tijd om een boeiende, interactieve, interessante landingspagina te maken die bezoekers overtuigt van de waarde van jouw merk.


1

 

Wat maakt een landingspagina het meest effectief?

Klaar om je eerste landingspagina te maken, of een landingspagina die je al hebt te verbeteren? Hier zijn enkele belangrijke elementen om ervoor te zorgen dat je landingspagina optimaal werkt:

  1. Beperk de navigatie

    Je hebt het verkeer naar een pagina geleid waar ze de gewenste actie ondernemen. Leid ze niet af! Beperk het aantal kliks weg van je landingspagina, zodat je bezoekers zich concentreren op het invullen van jouw formulier. Een belangrijk onderdeel hiervan is het verwijderen van de website navigatie op landingspagina's.

    Dat helpt om de focus terug te leggen op de inhoud die je aanbiedt.
    Zie hoe de bestemmingspagina hieronder dat doet. Afgezien van ons WELL logo, zijn er geen navigatie knoppen die bezoekers verwarren of afleiden. 👍


    WELL_blog_landingspagina



  2. Deel, deel, deel

    Maak gebruik van jouw fans, jouw netwerk (aka je beste en gratis marketeers). Voeg links toe aan je landingspagina om de bezoekers aan te moedigen je inhoud met hun volgers te delen.

  3. Lever waardevolle content

    Eerst en vooral, als je een waardevol aanbod hebt, zullen je bezoekers hun contactinformatie zeker en vast opgeven. Vraag jezelf af of je aanbod overtuigend is voor jouw publiek en zorg ervoor dat je landingspagina die waarde laat zien. Een manier om ervoor te zorgen dat je landingspagina waarde toevoegt, is om je publiek de inhoud te laten zien die ze gaan ontvangen - direct op de pagina. Bekijk hoe dat eruit ziet in het voorbeeld van de landingspagina hieronder:

    6
  4. Hou het kort

    Hoe langer de landingspagina en formulier, hoe meer wrijving je toevoegt aan het lead generation-proces. Door je leadformulier kort en duidelijk te houden, verhoogt je conversiepercentage.

    Een kleine tip: zet zo veel mogelijk contactvelden op dezelfde regel. Door de hoogte van je formulier in te korten, beperk je de onbelangrijke velden die je misschien geneigd bent op te nemen. Zo voorkom je dat bezoekers schrikken van een formulier dat te veel van hen vraagt.

  5. Test, test, test

    Hoeveel goeie tips je ook online leest, je landingspagina heeft altijd meer tests en verbeteringen nodig. Zorg ervoor dat je een tool hebt waarmee je veel verschillende landingspagina's kunt maken en testen om te zien wat het beste werkt voor jouw bedrijf. Elk bedrijf en zijn eigen doelgroepen zijn anders. Het is daarom van uiterst belang te blijven testen, om te zien wat wel werkt en wat niet werkt. 


 

Hebben wij jouw interesse in HubSpot aangewakkerd?
Of ben je benieuwd naar de wondere wereld van marketing automation?

Boek jouw HubSpot demo

 

Als zaakvoerder kent Vanessa WELL door en door. Ze is een echte ambassadrice en wordt vooral gestuwd door passie en een enorme leergierigheid. Geen wonder dat ze zich zo goed voelt in de steeds veranderlijke wereld van marketing. "The journey is more important than the destination"
Op kantoor zie je haar geflankeerd door haar gròòtste volger Billy. Is ze een dag niet aanwezig, dan is ze gegarandeerd bezig met bewustzijnswerk, een opleiding of staat ze achter haar schildersezel.

Vanessa
Vanessa Ronquetti
Managing Partner