marketing automation

Starten met marketing automation

WELL_blog_marketing_automation

 

Wat is marketing automation?

In een notendop verwijst marketing automation naar de software die jouw marketing automatiseert. Deze software is ontworpen om jou te helpen prioriteiten te stellen en jouw marketingtaken op een meer gestroomlijnde en efficiëntere manier uit te voeren. Maar wat betekent dat nu precies?

Marketing automation focust zich erop om jouw taken relevanter & effectiever te maken. Het automatiseert op een slimme manier waardoor je tijd vrijmaakt voor andere leuke acties, zonder dat de authenticiteit van de content die je produceert in het gedrang komt. Integendeel, lees zeker ook ons blogartikel over inbound marketing

 

WELL_blog_inboundmarketing2

 

Hoe zet je marketing automation in?

Veel mensen sturen e-mail na e-mail naar hun hele lijst van prospects en klanten, in de hoop dat de boodschap resoneert met een aantal van hen en ze tot aankoop aanzet. Maar werkt het ook? We vrezen eerder van niet...

Misschien werkt het wel eens voor jou, maar in realiteit verspil je kostbare tijd en ook geld aan marketing voor iemand die waarschijnlijk geen interesse heeft in wat je deelt.

Je loopt daarenboven het risico om je lijst te verbranden (d.w.z. je contacten te irriteren en ervoor te zorgen dat ze het schip verlaten, waardoor je geen kans meer hebt om hen in de toekomst te bereiken).

Met marketing automation leid je jouw leads door het hele marketing- en salesproces waarbij je zeer gerichte, gepersonaliseerde berichten levert die hun specifieke oplossingen of ideeën biedt waarnaar zij op zoek zijn.

 


 

Als voorbeeld een geautomatiseerde e-mail workflow:

 

Stap 1:
je stuurt een e-mail om je nieuwste e-book te downloaden naar een gerichte lijst met contactpersonen

 

Stap 2:
je stuurt een bedankingsbericht naar iedereen die het aanbod heeft gedownload

 

Stap 3:
een paar dagen later stuur je een follow-up e-mail naar de lijst die het e-book hebben gedownload, waarin je hen een case study aanbiedt met betrekking tot dat onderwerp

 

Stap 4:
tot slot, wanneer iemand die case study downloadt, krijgt je verkoopsteam een notificatie zodat ze een gesprek kunnen inplannen (deze persoon is nu veel meer gekwalificeerd en zit waarschijnlijk verder in het aankoopproces).

 


 

Plaats jezelf nu even in de schoenen van je prospect. Als jij dat was, die informatie ontving van een bedrijf over hun producten of diensten, zou je dan niet liever e-mails zoals hierboven ontvangen dan berichten waarvan je weet dat ze naar duizenden andere mensen worden gestuurd? Het voelt persoonlijk. Het voelt op maat gemaakt voor jou en je interactie met het bedrijf. Het zorgt ervoor dat je het bedrijf meer gaat vertrouwen.
Uiteindelijk ben je meer geneigd om te kopen, is het niet?

 

2021_Blog_MarketingAutomation

 

De do's en don'ts van marketing automation

Nu we hebben uitgelegd wat marketing automation is, willen we je een paar tips geven voor als je nadenkt over het implementeren van dit nieuwe platform in jouw marketing. Dat zal duidelijkheid scheppen over wat je wel en niet moet doen met marketing automation. 

 

DON'TS:

👎 Enkel je huidige proces automatiseren zonder je doelstellingen te herzien

Voor velen is de eerste stap om alles gewoon te automatiseren wat we al doen. Hoewel dat de juiste weg kan zijn, raden we je aan om even de tijd te nemen om je doelstellingen te herzien vooraleer je begint (think SMART!).

 

👎 Alleen algemene berichten verspreiden

Met marketing automation is het niet nodig om een algemeen bericht naar je hele contactlijst te sturen wat uiteindelijk toch verwijderd wordt of als spam zal gemarkeerd worden omdat het niet relevant is.

 

👎 Huidige klanten vergeten

Het verkopen van nieuwe business en het afsluiten van contracten is hard werken. Veel bedrijven zijn zo gefocust op het genereren van nieuwe inkomsten, dat ze hun huidige klanten vergeten. Dat is echter de groep mensen die al affiniteit heeft met wat je verkoopt, en hoogstwaarschijnlijk een herhaalaankoop wil maken. Investeer dus zeker in een duurzame relatie met jouw klant.

 

DO'S:

👍 Integreer je marketing automationstrategie met je inbound marketingstrategie

Inbound gaat over het leveren van waardevolle content die aansluit bij de behoeften en interessen van je klanten. Dat mag niet veranderen als je marketing automation implementeert. In feite zou het de communicatie moeten versterken omdat je de content levert aan je doelgroep wat ze nodig hebben en net op het moment dat ze het nodig hebben. 

 

👍 Stuur zeer gerichte en specifieke inhoud naar een beperkt publiek

Bied de inhoud waar mensen naar op zoek zijn. Plaats jezelf even in de schoenen schoenen van de klant. Stel, je hebt contact gehad met een bedrijf, misschien heb je eens stuk content van hen gedownload en vond je het echt geweldig wat je las. De volgende e-mail die je krijgt gaat over iets totaal anders dan wat je hebt gelezen of gedownload. Zou het niet beter zijn om content te krijgen die dieper ingaat op het onderwerp waarin je interesse toonde? Dat is exact wat je kan doen als je van start gaat met marketing automation. 

 

👍 Zet in op klantenbinding om je huidige klanten tevreden te houden en terug te laten komen voor meer

Zoals eerder verteld: het is makkelijker om mensen die al eens gekocht hebben bij jou te overtuigen om een herhaalaankoop te doen dan nieuwe klanten overtuigen om te kopen. Je huidige klanten betrokken houden met relevante content is daarom essentieel voor de groei van jouw bedrijf. Koester de relaties door gesegmenteerde content te sturen die alleen voor klanten bestemd is. Maak content die hen informeert en aanmoedigt om bij je bedrijf terug te komen. Het zorgt voor thought leadership en benadrukt jouw expertise in het hoofd van jouw prospect. Be top of mind! 
(lees ook ons blogbericht omtrent duurzame klantenrelaties)

 

22

 

Hoe ziet goede of slechte marketing automation aanpak eruit? 

Een goeie aanpak heeft context nodig. Denk na over wie jouw leads zijn en waarin ze geïnteresseerd zijn om ze een goede ervaring te bieden. Het is dus van cruciaal belang dat jij heel goed weet wie jouw buyer persona's zijn of hoe zij zich in de customer journey gedragen of voelen. Heb jij deze oefening al gemaakt?

Bij marketing automation staat de prospect centraal. Inbound marketing gebruikt alle informatie die we over een persoon weten om de automation strategie te optimaliseren. Zo geven we hen informatie die ze nodig nodig hebben om een aankoop te doen, precies wanneer ze die informatie nodig hebben en op de plaats waar ze ernaar op zoek zijn.

De meest effectieve marketing automation maakt ook gebruik van verschillende kanalen om te communiceren (denk aan de customer journey). Concreet betekent dat het succes van je campagne minder afhankelijk is van een enkele e-mail maar zich volledig toelegt op de verschillende kanalen die van toepassing zijn tijdens de beslissing van de koper. Hoe fantastisch moet dat niet voelen voor je doelgroep?

 

2021_Blog_MarketingAutomation_3

 

Ben jij klaar voor marketing automation? 

Als je structureel inhoud publiceert, een gestage stroom van nieuwe, organische leads hebt en klaar bent om je inspanningen te schalen, dan is de kans groot dat het tijd is om je inspanningen te richten op een marketing automation strategie. Het zal ervoor zorgen dat marketing en sales beter gealigneerd zijn en dus kwaliteitsleads omgezet worden tot koopklare klanten.

 

Vraag jouw vrijblijvende demo aan &
ontdek de talrijke mogelijkheden van HubSpot

Boek jouw HubSpot demo

 

 

Als zaakvoerder kent Vanessa WELL door en door. Ze is een echte ambassadrice en wordt vooral gestuwd door passie en een enorme leergierigheid. Geen wonder dat ze zich zo goed voelt in de steeds veranderlijke wereld van marketing. "The journey is more important than the destination"
Op kantoor zie je haar geflankeerd door haar gròòtste volger Billy. Is ze een dag niet aanwezig, dan is ze gegarandeerd bezig met bewustzijnswerk, een opleiding of staat ze achter haar schildersezel.

Vanessa
Vanessa Ronquetti
Managing partner