digitale strategie, lead generation, lead conversion

Wat je moet weten over digitale strategie

2021_Blog_digitalestrategie-1

 

Het uittekenen van een digitaal masterplan is geen rocket science, maar vraagt voornamelijk een flinke portie gezond verstand, veel inzichten en een passie voor digitaal. Met onderstaande willen we jou heel hands-on een zo compleet mogelijk overzicht bieden over de digitale aanpak voor jouw onderneming.

 

Wat is digitale strategie?

Omdat we zelf geen voorstander zijn van definities en het graag simpel houden, beschrijven we allereerst wat een digitale strategie vooral nìet is. Een digitale strategie is niet het in de lucht houden van een website, af en toe een berichtje posten op Facebook of op geregelde tijdstippen een nieuwsbrief uitsturen.

Een strategie is een weldoordacht battle plan met één doel voor ogen: "Hoe bereik ik mijn doelpubliek?". 

Enig idee hoeveel websites er zijn, hoeveel mails verstuurd worden, hoeveel er gepost wordt,...? Dat kan je via deze link zien.
We weten 1 ding: you are not alone 😜!

WELL_digitale_strategie2

(bron: https://www.internetlivestats.com/)

 

Waarom digitaal?

Simpel: omdat onze consument nu eenmaal constant digitaal aanwezig is en op zoek is naar oplossingen wanneer, waar en hoe zij het willen. We bouwen dus niet een digitale strategie omwille van de technologie maar net omdat de consument het op zijn of haar maat wil. En 'op maat' kunnen we op vandaag meer dan ooit omwille van de beschikbare technologie en (big) data.

We weten dus waar de consument nood aan heeft omdat alle surfgedrag, mobiel gedrag, connecties, voorkeuren,…bijgehouden worden. Een digitale strategie maakt het mogelijk om te luisteren naar de consument en dus op het meest geschikte moment binnen te komen met een relevante boodschap.
Het is dus mogelijk om daadwerkelijk deze beschikbare data te gebruiken, sterker nog, voortaan kunnen we jouw marketing en sales hierop afstemmen.

Fantastisch, niet?

 

Voordelen van een digitale strategie

Er zijn uiteraard tal van voordelen, maar we sommen graag hieronder enkele voordelen op waar wij dankbaar gebruik van maken:

      1. Sinds de GDPR-wetgeving (de Europese verordening die de regels standaardiseert voor de verwerking van persoonsgegevens) is het wettelijk moeilijker geworden om iemand ongevraagd een commerciële boodschap te sturen. Met een weldoordachte, gesegmenteerde strategie is het echter mogelijk jouw doelgroep te bereiken via bijvoorbeeld social media of display advertising. Daarbij segmenteren we zéér gericht omdat we niet enkel met persoonsgegevens werken, maar tevens op basis van hun consumentengedrag;
      2. Nu zo goed als iedereen online is, is het bereik groter dan ooit;
      3. De tijd van mass communication maakt plaats voor één-op-één boodschappen, kortom: gepersonaliseerd communiceren;
      4. Om een budget zo optimaal mogelijk in te zetten (lees: rendement) raden we aan om binnen een digitale strategie telkens te testen en bij te sturen;
      5. De digitale link met jouw doelgroep of markt maakt dat je effectief in conversatie gaat;
      6. Werkelijk alles is meetbaar geworden. Het succes van een campagne hangt dus niet alleen meer af van een groot bereik, maar van een effectieve ROMI (return on marketing investment);
      7. Je hoeft niet over heel grote budgetten te beschikken om een succesvolle campagne op te zetten.


 

Een ideale strategie in 6 stappen.

STAP 1: Bepaal je doelstellingen

Weten waar je naar toe wil is sowieso altijd een goed idee (eigenlijk een must), bij een digitale strategie is dit niet anders. Bepaal samen met je team wat jullie doelstellingen zijn en zorg dat deze SMART zijn: meetbaar maar ook relevant en specifiek, maak deze doelen bovendien haalbaar op zowel op korte als lange termijn. Focus je tenslotte liever op een beperkt aantal haalbare doelstellingen in plaats van een heuse wishlist.
Doelen die ook liefst heel concreet en niet te algemeen te zijn:

  • dagelijks drie offerte-aanvragen via de website
  • 100 leads binnenhalen voor de salesafdeling
  • 25% meer bestellingen
  • bezoekersaantal op de website verdubbelen
  • meer vacatures binnenkrijgen


STAP 2: Bepaal de ideale funnel

Afhankelijk van hun behoefte bevindt jouw klant of prospect zich in één specifieke fase in het aankoopproces.

Aantrekkingsfase:
Hierin zoekt de consument actief een oplossing om een behoefte in te vullen of er is een latente behoefte.

Overwegingsfase:
In deze fase zal de consument zichzelf zoveel mogelijk overtuigen door heel veel op te zoeken, te lezen en te vergelijken. Hier gaat men ook op naar het geschikte product, dienst of aanbieder.

Aankoopfase:
Dit is de meest rationele fase waarin de consument bijzonder gevoelig is voor prijs, transparantie en snelheid.

Loyaliteitsfase:
Hier krijgt de klant bevestiging van zijn keuze en wordt bepaald of hij al dan niet een herhaalaankoop in de toekomst zal maken.

Ambassadeursfase
Het ideale doel is om zoveel mogelijk klanten in deze fase te krijgen. Hier maken we fans en ambassadeurs die op hun beurt zorgen voor een nieuwe instroom in jouw funnel (referral).

Het doel is om in elke fase van dit proces de exacte doelgroep te matchen met een boodschap en/of medium op maat van zijn behoefte. Hier bepaal je dus de strategische weg van jouw product/dienst naar jouw ideale klant.

WELL_digitale_strategie_funnel-1

 

STAP 3: Definieer jouw ideale doelgroep

Hoe gerichter je boodschap, hoe groter de conversie. Om je doelgroep zo goed mogelijk te doorgronden is een buyer persona oefening aangeraden. De buyer persona is een uitgebreide omschrijving van je belangrijkste klanten. Hierin worden zowel demografische factoren, frustraties, motivaties en communicatie omschreven. De buyer persona benadert de realiteit zo exact mogelijk. Elke organisatie beschikt over max. een zestal buyer persona's.

Buyer Persona

Eénmaal de buyer persona's gedefinieerd zijn gaan we deze vertalen naar een customer journey map. Deze visualiseert hoe en waar een klant in interactie gaat met jouw product of dienst. Op deze tool visualiseren we alle touchpoints (contactmomenten) en alle mogelijke kanalen. Door deze effectief in kaart te brengen tijdens een workshop zien we heel snel waar verbeteringen of opportuniteiten liggen om een prospect nog effectiever te bereiken.

Customer Journey

Het opzet is uiteindelijk dat we werkelijk weten tegen wie we praten. Je zal merken dat je gaandeweg jouw doelgroep(en) beter en beter leert kennen en je dus werkelijk kan targetten en retargetten. Bij retargetten maak je optimaal gebruik van de algoritmes van Google en social mediakanalen om heel gericht campagnes op te maken naar jouw doelgroep. Hierbij stem je tevens je boodschap af op de fase waarin jouw prospect zich bevindt.

 

STAP 4: Kies jouw marketingmix

Voor elke fase in de funnel bepaal je welke tools of kanalen je inzet. Wij adviseren steevast om een digitale strategie stap voor stap uit te bouwen en niet meteen op een resem tools in te zetten. Hieronder sommen we graag een aantal mogelijke tools op, maar dit is uiteraard niet limitatief.

WELL_juistecommunicatiemix

 

AANTREKKING:

  • SEO: (Search Engine Optimisation), het doel is om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine door content te publiceren rond populaire zoekwoorden & relevante content.
  • SEA: (Search Engine Advertising), betaald adverteren op specifieke zoekwoorden in een zoekmachine. 
  • social media publishing: posten van al dan niet betalende advertenties op social media kanalen
  • online advertising: banner of displayadvertising
  • offline tools: een digitale strategie wil niet zeggen dat je offline tools moet bannen, integendeel. Wij hebben nog steeds goeie resultaten met beursdeelnames, Direct Mailing of POS. Zolang het past in jouw mix en geïntegreerd is in jouw communicatie kan dit zeer efficiënt ingezet worden

 

OVERWEGEN:

  • blog: gerichte content helpt niet alleen je SEO-strategie, het geeft de nodige content/antwoorden/oplossingen aan de zoekende consument
  • e-book of whitepaper: een e-book of whitepaper is vooral informatief bedoelt, het helpt jouw surfer op een objectieve manier, al naargelang de waarde van het document wordt een e-mailadres in ruil gevraagd 
  • video: deze wordt steeds populairder, maar -opgelet- converteert niet altijd naar de volgende fase

 

AANKOOP:

  • chat: heeft al meermaals bewezen dat deze de twijfelende consument over de streep kan trekken (zowel live chat als chatbot)
  • POS: (Point of Sales) wanneer conversie op winkelpunt moet gebeuren 
  • e-commerce: kopen of verkopen via het internet op een intuïtieve manier helpt uiteraard onze prospect in de aankoopfase 
  • contactform

 

BEVESTIGING:

  • e-mail: niets zo vervelend om de zoveelste mail in je mailbox te ontvangen waar je niet om gevraagd hebt. Daarom raden wij af e-mail in te zetten op voorgaande fases omdat e-mailmarketing snel als spam ervaren wordt
  • reviews: (of testimonials) zijn zéér sterk en zorgen voor geloofwaardigheid

 

AMBASSADEURS:

  • referral: waarbij jouw site door derden gepromoot en doorverwezen wordt
  • influencers: welke zijn jouw ideale ambassadeurs en hoe zetten we deze in?

 

STAP 5: Test, meet en stuur bij

Bijsturen van je digitale campagne

De ideale campagne is iets waar je blijft naar streven. Met een digitale strategie kun je elke stap en elke fase in het 

proces meten en meteen bijsturen. Er zijn tal van metrics die je kan inzetten gaande van Google Analytics, over Hotjar tot de metrics van de social mediakanalen. Het is bij het bepalen van jouw funnel dat je tevens bepaalt waar en welke metrics je zal inzetten. We raden ook steevast aan om elke CTA (Call-to-Action) te voorzien van de nodige tags, UTM of events zodat je effectief het aantal kliks kunt meten.

 

 

 

STAP 6: Bereken je ROI

Met een digitale strategie kun je effectief de Return on Adspend (ROAS) en de Return on Marketing Investment (ROMI) berekenen. Bij ROAS bekom je op die manier een index die aangeeft hoeveel elke euro werkelijk opgebracht heeft in de campagne. Heb je dus een ROAS van 5 dan betekent dit concreet dat elke euro er vijf heeft opgebracht.

ROMI werkt op dezelfde manier, maar houdt tevens rekening met de marge die men op een product of dienst heeft.

ROAS-ROMI

Conclusie

Met een gepaste digitale strategie bereik je de consument waar en wanneer en hoe zij het willen. Jouw communicatie is gepersonaliseerd/op maat door gebruik van technologie en tools en bovendien maak je communicatie-inspanning meetbaar doorheen het ganse traject.


Met een digitaal plan zet je dus in op kosten-efficiëntie en waardevolle conversie.

 

Door zijn jarenlange ervaring als communicatiestrateeg is Nic zeer sterk in ‘connecting the dots’. Hij is in staat om blinde vlekken bij bedrijven bloot te leggen, nieuwe business opportuniteiten te formuleren, een nieuwe visie aan te geven,... Kortom onze topstrateeg binnen WELL. En als hij niet op kantoor is, kan je hem vinden op het golfterrein of op de boerderij bij zijn paarden.

Nic_Vermaut
Nic Vermaut
Managing Partner